عوامل فساد در جامعه و راههای مبارزه با آن
سبک زندگی اسلامی
هروقت دیدی تنها شدی بدون خدا همه رو بیرون کرده تا خودت باشی و خودش ...
درباره ما
به وبلاگ من خوش آمدید
ورود اعضای سایت
نام کاربری
رمز عبور

آمار سایت
» آمار کاربران
» افراد آنلاین : 1
» اعضای آنلاین : 0
» تعداد اعضا : 0

» عضو شوید
» ارسال کلمه عبور


» آمار مطالب
» کل مطالب : 17
» کل نظرات : 3

» آمار بازدید
» بازدید امروز : 14 نفر
» باردید دیروز : 1 نفر
» ورودی امروز گوگل : 1
» ورودی گوگل دیروز : 0
» بازدید هفته : 60 نفر
» بازدید ماه : 60 نفر
» بازدید سال : 253 نفر
» بازدید کلی : 7661 نفر
لینک های ویژه
پیوندهای روزانه
دیگر امکانات

.

پرده خوش امد گویی
قرآن آنلاین
قالب وبلاگ | قالب
گالری عکس
دریافت همین آهنگ

.

.

مذهبی فوتو

کد سرای مذهبی

GET COD http://www.farsbux.ir/?r=rezayi
» تهیه و تنظیم:خادم الشهداء
منوی کاربر
ارسال مطلب ویرایش پروفایل پنل کاربری صندوق پیام ارسال پیام پیام های ارسال شده تالار گفتمان خروج
مطالب اخیر وبگاه

انسان را لاابالی می‏کند،

 روابط خانوادگی را از هم می‏پاشد،

 عامل دشمنی و کینه‏توزی می‏شود،

 زمینه خشم و انتقام را فراهم می‏سازد

 و زیان‏های اقتصادی

و روانی جبران‏ناپذیر به قمار بازان وارد می‏کند.

    ۳ـ مواد مخدّر، که اعتیاد به آن نابود کننده استعدادهای جسمی و روحی انسان است، و باعث می‏شود آدمی،شرافت، ناموس، ثروت، حیثیت و دین و همه چیز خود را بر باد دهد.

    ۴ـ روابط نا مشروع، نکته مهم این است که روابط نا مشروع به صورت تدریجی محقق می‏شود یعنی از نگاه شهوت‏انگیز شروع می‏شود و با یک لبخند و یا گفتگویی تداوم می‏یابد و زمینه را برای ارتباطهای بعدی فراهم می‏شود.جوانانی هستند که برای رابطه نا مشروع به گرفتاری‏های فراوان روحی، اجتماعی و جسمی دچار شده‏اند و عاقبت رسوا گشته و شخصیت اجتماعی و معنوی خویش را از دست داده‏اند، لذا باید با توکل به خدا، دست رد بروسوسه‏های شیطان زد و هنگام برخورد با جنس مخالف،تقوای الهی را پیشه کرد و با نگاه شهوت‏انگیز، که تیری ازتیرهای زهر آلود شیطان است، به دیگران نگاه نکرد.

    ۵ـ مجالس خوش‏گذرانی مخصوصا درباره مسائل جنسی و ترانه‏های فاسد،   : افرادی که روح تقلید از فرهنگ غرب، آنان را به طور مخفیانه به تشکیل چنین مجالسی وادار می‏کند، از دوستان خود دعوت می‏نمایند با شرکت در آن مجالس عیش و عشرت، برای چند ساعتی خود را درعالم خوش‏گذرانی و بی خیالی وارد سازند، مجالسی که با لهو و لعب، موسیقی‏های مبتذل و رقص و پایکوبی و…همراه است شرکت در اینگونه مجالس زمینه بسیار مناسبی را برای فساد و ارتکاب گناهان کبیره و… مهیا می‏سازد، مگرکسی بتواند جلوی این اعمال خلاف شرع را بگیرد.

    ۶ـ خود ارضایی، که گاهی بر اثر عادت و تکرار به صورت اعتیاد در می‏آید، پیامدهای شوم و ضررهای بسیاری، هماز جهت جسمی و هم از جهت روحی برای فرد مبتلا به آن به وجود می‏آورد این کار مانند سایر کارهای غیر مشروع جنسی از دیدگاه شریعت اسلام حرام و ممنوع است و محققان مضرّات بسیاری را برای آن شمرده‏اند:

 از جمله ضعف چشم،

 لاغر شدن صورت،

 ضعف اعصاب ضعف بدن

کم خونی،

 سست شدن زانو ،

 ضعیف شدن حافظه،

 زرد شدن صورت،

گوشه‏گیری

و بسیاری از عوارض دیگر از پیامدهای آن می‏باشد. جوانان باید زمینه‏هایی که باعث تحریک غریزه جنسی و در نتیجه خودارضایی می‏شود بشناسند و سعی کنند از آن پرهیز نمایند این زمینه‏ها عبارتند از

:لباس‏های تنگ و چسبان،

 غذاهای شهوت‏زامانند موز، پیاز، زعفران و… که غریزه جنسی را تحریک می‏کنند

وهمچنین پرخوری.

 مشاهدهصحنه‏های محرکو شهوت‏انگیز مانند فیلم‏ها و عکس‏های سکس

و چشم‏چرانی

و…شنیدنیهای مهیّج و رکیک ؛

 نا مناسب بودن خواب،

 (مانند خلوت بودن محل خواب، گرم و نرم بودن بستر خواب، قبل از خستگی کامل به رختخواب رفتن).

    ۷ـ فیلم‏های مبتذل: که باعث شهوت‏پرستی، خوشی گذرانی بی عفتی، بی حیایی، پوچی، روابط نامشروع،و بسیاری از انحرافات می‏شود.

    ۸ـ موسیقی‏های مطرب: آن دسته از موسیقی که حالت ابتذال داشته، مناسب لهو و لعب باشد انسان را در افکارشیطانی بیندازد و از امور معنوی دور نماید. موسیقی مبتذل علاوه بر ضررهای معنوی و اخلاقی مانندشهوت‏رانی،

مردن دل‏ها،

محروم شدن از لذت انس با خدا،

 پاره شدن پرده‏های عصمت،

 سبک شدن عقل،

 زمینه را برای فراهم شدن گناه،

 عدم استجابت دعا، بر جسم و اعصاب هم آثار سویی دارد که امروزه از نظر علمی ثابت شده است.

    ۹ـ دوستان ناباب که باعث فساد و سقوط انسان در منجلاب گناهان و آلودگیهای متعدد می‏شود. نشانه‏های دوستان ناباب عبارتند از:

 بی تقیّدی به دستورات الهی،

 تملّق و چاپلوسی،

 ارتباط با ناپاکان،

 وسوسه‏گری و…

    علاوه بر عواملی که موجب فساد در جامعه می‏شوند یکسری زمینه‏های فساد نیز وجود دارد که جوانان بایدمواظب این زمینه‏ها بوده و به گونه‏ای برخورد کنند که این امور، آنها را به انحطاط و فساد نکشاند:

    ۱ـ مسافرت به خارج گرچه فوائد بسیار متعددی دارد ولی جوانان باید مواظب باشند در صورت مسافرت به این کشورها برای کارهایی مانند تحصیل، سیاحت یا سایر کارهای مفید، تحت تأثیر جاذبه‏های فریبنده فرهنگ آنان واقع نشوند.

    ۲ـ اوقات فراغت: منظور ساعاتی است که جوانان مشغول به کاری، اعم از کار فرهنگی، هنری، تولیدی، خدماتی وسرگرمی سودمند و… نباشند. جوانان باید به شدّت مراقب اوقات فراغت خویش بوده و نگذارند وسوسه‏گران درونی و بیرونی و فرصت‏طلبان خنّاس صفت، از اوقات فراغت آنان سوء استفاده کنند و آنان را به فساد بکشانند جوانان بایداوقات فراغت خود را سرگرم امور مفید مانند کارهای علمی، هنری، ورزشی، مطالعه، دید و بازدید، تفریح سالم و…بنمایند تا هم از عمر و حیات خویش بیشترین استفاده را کرده باشند و هم دچار انحراف و مفاسد نگردند.

    ۳ـ فقر و تنگدستی.بسیاری از جوانانی که به فحشا و فساد کشده شده‏اند برای فقر و تنگدستی آنان بوده است.جوانان عزیز، اگر کار و تلاش بنمایند و بر خداوند توکل کنند و راه تقوا پیشه نمایند، هرگز ضعف مالی، عاملی برای به انحراف کشاندن آنان نخواهد بود.

    ۴ـ تجرّد و فراراز ازدواجفرد اگر طولانی باشد ممکن است جزء عوامل فساد و تباهی قرار گیرد.

    ۵ـ ثروت و رفاه زیاد گاهی می‏تواند زمینه انحراف و فساد گردد برای افرادی که از ایمانی ضعیف برخوردار باشند.گرچه ثروت به طور کلی عامل انحراف نمی‏تواند باشد اما برای عده‏ای ممکن است زمینه انحراف فراهم نماید لذاهوشیاری لازم هنگام برخورداری از ثروت ضروری است.

  اشاعه فساد و فحشا و ترویج منکرات

یکی از نمونه‏های تهاجم فرهنگی است. دشمنان انقلاب و فرهنگ اصیل اسلام اشاعه فساد و منکرات را بهترین راه برای تضعیف و نابودی فرهنگ اسلام و جایگزین کردن فرهنگ غرب می‏دانند و به دنبال اهداف زیر می‏باشند

 ۱ـ غرق نمودن جوانان ایران در شهوات و در نتیجه غافل ماندن از مسائل اجتماعی و سیاسی و اقتصادی

۲ـ روحیه حماسه ونشاط وغیرت دینی را از آنان سلب کند

۳- گرایش به فرهنگ غرب.

ب ـ راههای مبارزه با فساد و دوری از گناه

 بطور کلی در جامعه‏ای که فساد در آن رایج شده، از نظر اسلام دو نوع وظیفه برای فرد مسلمان وجود دارد: الف :وظایف فردی .ب :  وظایف اجتماعی.

    منظور از وظایف فردی کلیه اقداماتی است که فرد برای حفاظت خود از آلوده شدن به گناه انجام می‏دهد  

    ۱ـ آشنایی به اعمال و رفتاری که از نظر احکام اسلامی گناه و معصیت شمرده می‏شوند. که ما در بخش اول به پاره‏ای از آنان اشاره کردیم، چه بسا جوانانی که به خاطر بی‏اطلاعی از گناه بودن عملی، مرتکب آن شده‏اند و آثار وپیامدهای وضعی گناه در تمام عمر گریبان‏گیر آنها بوده است.

    ۲ـ مواظبت بر ترک گناه هر چند آن گناه کوچک باشد. زیرا ارتکاب گناهان صغیره خود زمینه‏ساز گناهان بزرگترمی‏باشد.

    ۳ـ  خدارا شاهد و ناظر بر اعمال خود بداند :

 الف : در زمان مواجهه با گناه همیشه خداوند را در نظر داشته باشد

ب :  و به عواقب و پیامدها و آثار سوء و خطرناک دنیوی و اخروی گناه فکر کند

پ : و بداند که لذت گناه بسیار زودگذر و عواقب آن (مشکلات روحی و جسمی، رفتن آبرو،مجازات دنیوی و اخروی و…) پایدار و مانع از پیشرفت انسان به سوی کمال و سعادت می‏باشد.

{ برگه سوم از مبحث : اثار وعوامل فساددر جامعه}

    ۴ـ تقویت ایمان به خدا و توکل بر او و تمسک به تقوای الهی که دارای آثار مثبتی است از قبیل:

 اشباع حس کمال‏گرایی،

 گرایش به ارزش‏های اخلاقی،

 برخورداری از لذّت‏های معنوی،

هدفدار کردن حیات،

جلوگیری از جرایم ومفاسد،

 آرامش روان و…

    ۵ـ اهمیت به نماز و انجام سایر عبادات، خصوصا روزه که در تقویت اراده انسان برای مقابله با گناه نقش زیادی داردو مداومت بر ذکر خداوند و تلاوت قرآن و تمسّک به اهل بیت(ع) زیرا موجب نورانی شدن دل و دور شدن افکارو وسوسه‏های شیطانی می‏شود و انسان را در لغزش‏گاه‏های حساس یاری می‏نماید.

    ۶ـ کنترل تمام اعضاء و جوارح و تسلّط بر آنان از حواس ظاهری گرفته تا حواس باطنی.

    ۷ـ پر نمودن اوقات فراغت خود با کارهای علمی، فرهنگی، مطالعه کتاب‏های مفید، اشتغال به ورزش و تفریحات سالم و…

    علاوه بر وظایف فردی مسلمان برای مصون نگه داشتن خود از گناه، در مقابل محیط اجتماعی و جامعه‏ای که درآن زندگی میکند یک‏سری وظایفی دارد که عبارتند از:

    ۱ـ بسیج همگانی اصلی‏ترین راه مقابله با مفاسد اجتماعی: مسلّما فردی که خواهان پاکی و مصون ماندن از گناه می باشد در صورتی موفق می باشد که علاوه بر انجام وظایف فردی برای دوری از گناه , یکسری اقدامات را انجام دهد تا محیطش نیز از گناه پاکیزه شود والا در محیط فاسد احتمال لغزش و ارتکاب گناه می رود و از آنجا که مفاسد بصورت گسترده وجود دارد و به واسطه تهاجم فرهنگی دشمنان شدّ ت بخشیده می شود. برای مقابله با آن نیازمند بسیج همگانی می باشد. همه باید احساس مسئولیت کنند و فریضه امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه عملی سازند.

 ۲- شرکت کردن در جلسات مذهبی , جلسات سخنرانی و هیات  ونماز جماعت و اعتکاف – احیاء شبهای رمضان . جلسات قران و تفسیر و  تشویق دوستان و آشنایان به شرکت در این مراسم .

۳- ایجاد محیط گرم خانوادگی و برخورد صمیمی و دوستانه و سازنده با جوانان باعث جلوگیری از جذب شدن افراد خانواده یا جوانان توسط دوستان ناباب و منحرف می شود.

 ۴- آگاه نمودن جوانان به پیامدهای مخرب و نامطلوب فساد, و شناساندن معیارهای صحیح انتخاب دوست , دوری از فرهنگ مبتذل غرب و پایبندی به فرهنگ خودی

 ۵- تشکیل میزگردهای بحث و انتقاد فرصت مطلوبی را فراهم می کند تا تردیدهای خلقی و نگرانی های فکری زدوده شود و شیوه مناسبی برای حل معضلات فکری در اختیارشان می گذارد

۶- ترویج ارزش های اسلامی از راه بحث و گفتگو, منطق و استدلال زیرا آنچه موجب می شود که انسان بتواند امیال خود را کنترل کند پذیرفتن یک سلسله ارزش های برتر است و علت بعثت انبیاء هم همین بوده کهمردم نسبت به برخی از ارزش ها باور پیدا کنند تا بتوانند مانع از طغیان شهوات بشوند. یکی دیگر از راه های ترویج ارزش های اسلامی و مبارزه با فساد آن است که با استفاده از آخرین دستاوردهای تکنولوژی مدرن , ارزش های اسلامی خود را در مقابل هنرمندانه ترین فیلم ها, نمایش نامه ها, کتاب ها, رمان ها و در قالب سایر آثارهنری با استفاده از وسایل هنری و تبلیغاتی عرضه کنیم و دیگران را تحت تاثیر قرار دهیم .

. برای آگاهی بیشتر به این کتب مراجعه کنید :

 ۱- جوانان در طوفان غرایز : همت سهراب پور

۲- تهاجم فرهنگی استاد محمدتقی مصباح یزدی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تعداد بازديد : 154
نویسنده خدادادرضایی در دو شنبه 26 آبان 1393 | نظرات()

طراحی و کدنویسی قالب : علیرضاحقیقت - ثامن تم

Web Template By : Samentheme.ir

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



عضویت سریع
نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
آرشیو مطالب
پیوندهای وبگاه

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سبک زندگی اسلامی و آدرس islamiclifestylegod.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نویسندگان
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
طراح قالب
ثامن تم